Intelektual Sufi

"Jika anda ada sebiji epal dan saya pun ada sebiji, apabila anda berikan kepada saya epal tersebut dan saya pun berbuat demikian kepada anda (saling bertukar epal), maka anda masih memiliki sebiji epal dan saya pun sama. Tetapi apabila saya kongsikan pada anda satu ilmu dan anda berikan saya satu ilmu, maka saya akan memiliki dua ilmu dan anda pun dua ilmu."

- Tidak Rugi Berkongsi Ilmu -

Jom Jadi Usahawan...

Rabu, 4 Jun 2014

AKU

Selagi aku mampu, pasti aku turuti kemahuan ibu & ayah,

Tapi Ibu telah pergi disaat aku masih bertatih untuk menjadi seorang anak yang berbakti,

Kini aku hanya ada ayah, insan biasa yang tidak punya harta untuk diwariskan kepada anak-anaknya,

Disaat kematian ibu, aku tidak mampu berada disampingnya apatah lagi mahu turut dalam menguruskan jenazahnya. Bahkan hanya bisa menziarahi pusaranya hanya sekali sehingga kini sejak 2003.

Aku bertekad di dalam hati, jika Allah takdirkan aku tidak pergi dulu sebelum ayahku dijemputNYA, aku pasti nekad untuk pulang kepangkuannya agar penghujung hayatnya terpandang wajahku sentiasa berada disampingnya. Sungguh peristiwa ke atas ibuku tidak ingin berulang ke atas ayahku.

Ayah selalu berpesan di akhir bicaranya, belajarlah baik2, baik-baik saja kamu diperantauan tu setiap kali bercakap di corong telefon. Setelah itu aku akan duduk merenung sebentar dan bertanya kepada diri...

"Adakah Aku Ini Anak Yang Sudah Berbakti atau Belum???"

Aku lebih rela tidak punyai simpanan untuk diri sendiri dan masa depan demi menyenangkan hati ayah.

Bila aku berbeza melihat dengannya dalam sesuatu perkara. Pasti aku nyatakan pandangan secara baik dan rasional bukan emosi dan berharap dia menerimanya.

Namun bila aku dapat tahu dia seakan2 tidak berapa berkenan walaupun hanya mengiyakan dihadapan, aku pasti mencari ruang untuk mengambil hatinya semula dengan beralah dan berusaha memenuhi pandangannya..

Kerana aku yakin, kelembutan itu pasti bisa mencairkan hati manusia...

Hari demi hari, ujian demi ujian datang bertandang tanpa mengenal belas kasihan...

Adakalanya aku hampir2 mahu rebah dan tersungkur, namun terus cuba gagahkan diri demi keluarga dan ummah... Lontaran kata Hipokrit (munafiq), gelap hati dengan harta, sombong dll pernah membuat diri rasa terhina dan terzalimi. Namun aku mengambilnya sebagai iktibar kerana mungkin itu teguran Allah buatku yang pasti tidak pernah lepas dari kesalahan dan dosa...

Selagi kudrat masih ada, selagi otak masih mampu berfikir, selagi lisan boleh menutur bicara, selagi hati masih mampu ku rawat, selagi diri masih diperlukan untuk berbakti pasti akan ku kerahkan selagi mampu...

Kerana ungkapan yang ingin ku pegang kemas dari KALAM RASUL yang MULIA :
"Sebaik-baik kamu adalah orang yang bermanfaat kepada orang lain.."

Buat teman2 yang punya ayah n ibu,
Fikirkan perkara ini :
Jika ASTRO lebih sanggup kalian bayar secara konsisten berbanding mengirimkan belanja untuk ibu ayah yang memerlukan aku kira kita sudah berlaku zalim...

Jika kereta idaman kita lebih kita agungkan daripada datang mengungjungi dan bertanya khabar mereka selalu, maka renungkanlah semula...

Jika ketidakcukupan kamu dalam menyara kehidupan sering kamu keluhkan berbanding jasa yang telah ibu dan ayah kita curahkan, maafkan aku kalian tidak akan pernah cukup sampai bila2..

Kerana keberkatan PASTI datang bila kalian MENGHARGAI jasa ORANG TUA kalian..
 Firman Allah SWT : 
"Beribadahlah kepada Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa..."
Surah An-Nisa, ayat 36
.
Juga dalam Surah Al-Isra', ayat 23 yang bermaksud. Firman Allah SWT:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia"
Sedangkan mengucapkan 'ah' tidak dibenarkan, apatah lagi mengucapkan perkataan yang lebih teruk atau meninggikan suara. Alangkah bertuahnya mereka yang masih tinggal di bawah satu bumbung dengan kedua ibu bapa mereka, kerana dengan melihat wajah kedua ibu bapa, beroleh pahala dari Allah. Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidak ada seorang pun yang memandang wajah kedua ibu bapanya dengan pandangan penuh kasih sayang kecuali Allah menuliskan (pahala) untuknya oleh sebab pandangannya itu seperti (pahala) haji yang maqbul (diterima) lagi mabrur (berpahala)."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan